بررسی سبک شناختی و جنبه های روایی فرائد السلوک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات
- نویسنده مرضیه زارعی
- استاد راهنما سید مرتضی هاشمی علی اکبر احمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پژوهش به بررسی جنبه های سبک شناختی و روایی فرائد السلوک پرداخته شده است و هدف از آن بررسی ویژگی های سبکی در سه سطح زبانی، فکری و ادبی است که سطح زبانی و ادبی خود از بخش های متعددی تشکیل شده اند و هر یک از این بخش ها و زیر شاخه به طور دقیق بررسی شد. ما حصل اینکه فرائد السلوک از آثار منثور ادبی است که به نثر فنی نوشته شده و تمام ویژگی های نثر فنی در آن وجود دارد؛ از جمله: تمایل زیاد به استفاده از واژه ها و عبارت ها و اشعار عربی در کنار اشعار فارسی، فراوانی توصیف، استفاده زیاد از مترادفات، سجع و جناس برای افزایش موسیقی کلام و طولانی کردن سخن، وفور آرایه های بیانی مانند: تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه، سمبل و تمثیل و صنایع بدیعی همچون: اغراق، مراعات النظیر، تلمیح، تنسیق الصفات و تضاد. این پژوهش حاوی بررسی فرائد السلوک در زمینه داستان و عناصر داستانی نیز می شود که طی آن این نتیجه حاصل شد که اجزای اصلی تشکیل دهنده هر داستان مانند: شخصیت، درون مایه، لحن، زمان، مکان، راوی، جدال، گفت و گو و... در فرائد السلوک وجود دارد و می توان برای بخش های ده گانه آن عنوان داستان را به کار برد. شخصیت های حیوانی فراوانی در کنار شخصیت های انسانی در اثر ایفای نقش می کنند. به جز موارد کمی زمان و مکان مبهم است و داستان از زبان خود راوی و با لحن ادبی و رسمی بیان می شود به استثنای جاهایی که زاویه دید اول شخص است.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل عناصر داستانی فرائد السلوک
مقالة حاضر به بررسی و تحلیل عناصر داستانی ِفرائدالسلوک میپردازد و مباحثی مانند اوصاف قصّْه و داستان، نوع داستان، حجم، زبان، گفتگو، شخصیت، راوی و گویندگان، زاویة دید، کنش داستانی، زنجیرة مشترک بن مایة داستانها، نتایج اخلاقی و زمان و مکان مورد کنکاش قرار میگیرد. در داستانها و قصههای فرائدالسلوک خصوصیاتی چون تأکید بر حوادث، محکم نبودن روابط علت و معلولی میان رویدادها، مطلق گرایی، ختم شدن به نتای...
متن کاملبررسی و تحلیل عناصر داستانی فرائد السلوک
مقاله حاضر به بررسی و تحلیل عناصر داستانی ِفرائدالسلوک می پردازد و مباحثی مانند اوصاف قصّْه و داستان، نوع داستان، حجم، زبان، گفتگو، شخصیت، راوی و گویندگان، زاویه دید، کنش داستانی، زنجیره مشترک بن مایه داستان ها، نتایج اخلاقی و زمان و مکان مورد کنکاش قرار می گیرد. در داستان ها و قصه های فرائدالسلوک خصوصیاتی چون تأکید بر حوادث، محکم نبودن روابط علت و معلولی میان رویدادها، مطلق گرایی، ختم شدن به نتای...
متن کاملبررسی جنبه های زیبایی شناختی تمثیل در زبان ادبی قرآن
تمثیل یکی از روش های تصویرسازی و مجسم کردن موضوع است، که مخاطب را همزمان به تخیّل و تفکر وادار می کند. هدف از کاربرد تمثیل در قرآن را باید در تاثیر عمیق آموزه های آن جستجو کرد که سبب می شود، خواننده با هر میزانی از درک و فهم آن ها را دریابد و در تنظیم برنامه زندگی خود به کار گیرد. پژوهشگر در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به آیات قرآن کریم قصد دارد، جنبه های زیبایی شن...
متن کاملبررسی جنبه های زیبایی شناختی آیات قرآن در دره نادره
دُرّه نادره تألیف میرزا محمدمهدی استرآبادی که به تاریخ ایران از آغاز روی کار آمدن نادرشاه افشار تا کشته شدن او میپردازد، دشوارترین و متکلفانهترین نثر فارسی است. تاریخنگاری برای نویسنده بهانهای است برای هنرنمایی و آفرینش اثر ادبی. خارج از اینکه بخواهیم درجه مقبولیت کتاب را در بین مخاطبانش ارزیابی کنیم، مهارت و خلاقیت نویسنده در آفرینش ادبیت متن، قابل ستایش و کمنظیر است. وجهۀ اصلی کتاب، آرایش...
متن کاملجوانی : نیازها و انتظارات و جنبه های آسیب شناختی آن
: طی چند دهه اخیر جمعیت جوان ایران، از چند جهت با افزایش کمی و گسترش کیفی همراه بوده است. به این معنی که علاوه بر افزایش عددی جمعیت در این مقطع سنی، به خاطر بهبود بهداشت و افزایش طول دوره زندگی (life-cycle) دورۀ جوانی نیز که مرحلهای از آن است گسترش یافته است. این افزایش کمی (طولی و عرضی) جوانی، بر پیچیدگی مسائلی چون بیکاری و آسیبهای دورۀ جوانی دامن زده است. از سوی دیگر، با گسترش رسانههای جمع...
متن کاملبررسی جنبه های روایی در داستان کوتاه «وهمناک» اثر «موپاسان»
موپاسان به منظور خلق قصههای وهمناک، از شیوههای گوناگونی استفاده میکند. در راستای کاشتن بذر تردید در ذهن مخاطبش، او تلاش میکند تا جایی که امکانپذیر است واقعگرایی را به مرزهای واقعنمایی نزدیک نماید. این عمل بدین منظور است که مخاطب داستان پس از فراغت از خواندن قادر نباشد پاسخی قانع کننده برای سوالاتی بیابد که مربوط به حوادث رخ داده در جریان شکلگیری قصه میباشند. در این مقاله سعی میگردد تا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023